Handlekurv
( kr 0,00 )
close× Call Us 21984009
Valg av propell kan virke uoverskuelig, men for langt de fleste trenger det ikke å være så komplisert. Det kan være greit å få noen grunnbegreper på plass.

På de fleste propellere står tre tall f.eks. 3 x 13'' x 19''.

3: Angiver antallet blader. 3 er det normale, men det finnes også propeller med 4 eller 5 blader. Flere blader gir bedre kontakt med vannet, minsker risikoen for kavitasjon og er typisk noe man kan overveie til de større maskiner for å få fullt utbytte av de mange hestekreftene. Man får dessuten et bedre løft på en stor tung båt med dypt V-skrog. Et minus er at så mister man lidt fart og acceleration.

13'': Angir propellens utvendige diameter i tommer. Dette tall trenger man som vanlig bruker ikke ofre den store oppmerksomhet, da valget ofte er truffet af produsenten.

19'': Angir propellbladenes stigning(pitch) i tommer. Dette tallet er interessant, ettersom det beskriver hvor langt propellen forsøker å bevege seg frem på én rotasjon.

Her er det viktig å overveie hvilken form for seilas man typisk forventer å skulle bruke sin båt til.

Tommelfingerreglen er:
Høyere stigning = højere topfart (dårligere bunntrekk og akselerasjon).
Lavere stigning = kjapp akselerasjon og lavere toppfart.

Det er også viktig å kjenne til motorens optimale omdreiningstall(RPM).

For å finne ut av om en propell passer, kan man seile med full gass på flatt vann og med normal last, og avlese motorens turtall(hvis man har en turtallsteller). Deretter kan man sammenligne dette med motorens optimale RPM. Tar motoren for mange omdreininger, skal man velge en propell med høyere stigningstall, og omvendt. Vær opmerksom på at for mange omdreininger kan skade motoren.

Her er tommelfingerregelen:
En endring av stigningen på 1'' tilsvarer en endring på ca. 150-200 RPM i omdreiningstall.

Valg av materiale - aluminium eller rustfritt stål?

Det mest populære er aluminium, da det dekker de flestes behov.

Fordeler:
Biligst
Stort udvalg
Fleksibelt - noe som betyr at bladene bøyer eller knekker før det oppstår store og dyre skader på girkassen.

Ulemper:
Forholdsvis tykke blader=mindre effektivitet
Bladene bøyer ved stor belastning.

Rustfritt stål velges ofte til de store maskiner.

Fordeler:
Sterkere
Best ytelse
Tynnere blader som gir bedre effektivitet uten å bøye.

Ulemper:
Dyrest
Mindre fleksibelt ved kontakt med f.eks. stein, noe som kan føre til skader på girkassen.

Vær dessuten oppmerksom på propellens rotasjonsretning. En RH(right-handed) propell snurrer med klokka sett bakfra når motoren er i fremover-gir, og brukes normalt til båter med én motor. Til dobbeltinstallasjoner med to motorer velges den andre motoren som LH(left-handed), så propellenes tilbøyelighet til å dreie båten opphever hverandre.

Det siste man skal ta stilling til er valget mellom enkelt- eller dobbeltpropell(duo-prop).
En duo-prop med to motsattroterende propeller er ofte angitt til å gi lavere drivstofforbruk, færre vibrasjoner, forbedret akselerasjon, høyere toppfart og bedre kursstabilitet. Virkeligheden er dog, at kun båter av en viss vekt og størrelse(min. 25 fot), med én eller to kraftige motorer og med høy topphastighet(25-45 knop) vil kunne få glede av en duo-prop. Spesielt i bakkgir vil man oppleve at duo-proppen trekker vesentlig bedre.